Share
Illusztráció: Loïc Alejandro

Defekt a semmi közepén? Így cseréld ki a kereket biztonságosan.

  • 2025.12.11.

A defekt nem egy kellemes élmény, főleg, ha épp sietsz, vagy ha a forgalmas út szélén kell megoldanod a helyzetet. A jó hír az, hogy a kerékcsere nem atomfizika, és ha egyszer megtanulod az alapokat, soha többé nem fogsz pánikba esni, ha lapos gumit látsz. Kezdőként is könnyedén elvégezheted ezt a műveletet, csak tartsd be a biztonsági szabályokat, és kövesd a lépéseket pontosan!

Az előkészületek: mit kell tudnod, mielőtt nekilátsz?

A legfontosabb dolog a biztonság: ha defektet kapsz, azonnal húzódj le a lehető leglaposabb és legkevésbé forgalmas területre. Ne feledd, a csere közben a kocsid veszélyes helyzetben van, ezért feltétlenül húzd be a kéziféket, és ha automata váltós autód van, tedd P (Park) állásba, ha manuális, akkor 1-es sebességbe. Ezzel biztosítod, hogy az autó ne mozduljon el, amikor felemeled.

Mielőtt bármit is csinálnál, vedd elő a kötelező tartozékokat! Először is helyezz ki egy elakadásjelző háromszöget a KRESZ által előírt távolságra, hogy figyelmeztesd a többi autóst a veszélyre. Ezután keress egy stabil, sík talajt, mert ha az emelő megcsúszik, az komoly sérülést vagy az autó károsodását okozhatja.

Ellenőrizd, hogy megvan-e minden szükséges szerszám: a pótkerék (vagy mankókerék), az emelő, a kerékkulcs és esetleg egy kesztyű, hogy ne koszold össze magad teljesen. Ha a pótkerék nyomása alacsony, ne is kezdj bele a cserébe, mert a helytelen nyomású gumi ugyanúgy balesetveszélyes.

Egy extra tipp: ha dísztárcsa van a kereken, azt óvatosan feszítsd le egy lapos csavarhúzóval vagy a kerékkulcs végével. Ha alufelnid van, ne felejtsd el, hogy a csavarok alatt lehet egy záróanya, amihez külön adapterre van szükséged – ezt általában a szerszámoszsákban találod.

Lazítás és emelés: a kritikus első lépések

Még mielőtt felemelnéd az autót, lazítsd meg a kerékcsavarokat! Ez kritikus, mert ha már a levegőben van az autó, nem tudsz kellő erőt kifejteni a csavarokra anélkül, hogy az autó billegni kezdene. A kerékkulcsot helyezd rá a csavarra, és balra (azaz az óramutató járásával ellentétesen) forgasd meg egy kicsit.

A csavarok meglazításához ne félj ráállni a kulcsra, vagy a teljes testsúlyodat használni, ha nagyon be vannak szorulva. Fontos, hogy ne csavard ki teljesen a csavarokat, csak lazítsd meg őket annyira, hogy kézzel már könnyen tudj majd dolgozni velük. Egy-két fordulat bőven elegendő.

Most jön az emelő: keresd meg a karosszérián az emelési pontot. Ez általában egy kis jelölés (egy bevágás vagy nyíl) a küszöb alatt, közvetlenül a kerék közelében. Helyezd az emelőt pontosan ide, és kezd el emelni az autót. Ne siess, lassan és egyenletesen dolgozz, és közben figyeld, hogy az emelő stabilan áll-e. Csak addig emelj, amíg a defektes kerék elhagyja a talajt, és kényelmesen le tudod szedni.

A kerékcsere: le- és felszerelés profi módon

Miután felemelted az autót, most már teljesen kicsavarhatod a kerékcsavarokat. Gyűjtsd össze őket egy helyre (például a dísztárcsába), hogy ne guruljanak el, mert ezeket fogod használni a pótkerék felrakásához is. Húzd le a defektes kereket – ez lehet nehéz, mert a kerék rászorulhat a tengelyre. Ha ez történik, finoman rángasd meg, vagy óvatosan bökd meg a gumi oldalát.

Most jön a pótkerék felhelyezése. Emeld fel a pótkereket, és illeszd a tengelyre. Ügyelj arra, hogy a kerék teljesen ráfeküdjön a fékdobra vagy a féktárcsára. Ezután csavard vissza a kerékcsavarokat, de még csak kézzel, amennyire tudod. Fontos, hogy a csavarokat átlósan, azaz csillag alakban húzd meg. Ez biztosítja, hogy a kerék egyenletesen feküdjön fel a tengelyre.

Ne feledd, hogy a csillag alakú meghúzás kulcsfontosságú. Ha csak körben húzod meg őket, a kerék ferdén állhat, ami menet közben rázkódást, vagy rosszabb esetben a csavarok kilazulását okozhatja. A kézzel történő meghúzás után jöhet a következő, befejező fázis.

Utómunka és biztonság: a legfontosabb ellenőrzések

A kerékcsavarok kézi meghúzása után lassan engedd le az autót az emelőről, amíg a gumi éppen csak érinti a talajt. Ekkor, amikor már van némi súly a keréken, de még nem a teljes terhelés, a kerékkulccsal húzd meg a csavarokat a végső szorossággal. Ismételten: használd a csillag alakú mintát!

Húzd meg a csavarokat olyan erősen, amennyire csak tudod, de ne használd a teljes testsúlyodat vagy ne ugorj a kulcson. A cél a szoros, de nem a túlságosan erős rögzítés, ami esetleg megrongálná a csavarokat. Miután minden csavar szoros, engedd le teljesen az autót, és tedd el a szerszámokat, valamint a defektes kereket.

Még egy kritikus lépés: ha mankókereket használtál, ne feledd, hogy ez egy ideiglenes megoldás, amivel korlátozott sebességgel (általában max. 80 km/h) és távolságon belül autózhatsz. Még ha teljes értékű pótkerék is volt nálad, a cserét követően a lehető leghamarabb keresd fel a legközelebbi benzinkutat vagy szervizt, hogy ellenőrizd a guminyomást, és ha szükséges, javíttasd a defektes gumit.