Az elmúlt évek megmutatták, hogy a fuvarozásban dolgozók előtt egyre nyilvánvalóbbak a külföldi munkavállalás előnyei.
Az infláció növekedése súlyosan érinti a hazai gazdaságot és a fuvarozó szektort sem kerülte el. A 2023 januárjában regisztrált 25,3%-os pénzromlás mértéke jelentősen eltér a 2022-es adatoktól, és sokan elgondolkodtak azon, hogy talán jobban járnak, ha külföldön próbálnak szerencsét, és nemzetközi sofőr állást keresnek.
Miért keresnek jobban a kamionsofőrök nyugaton?
Sokan nem látják tisztán, miért hagyják el a magyar sofőrök az országot. Való igaz, hogy Ausztria, Svájc vagy Németország vonzóbb lehetőségekkel kecsegtet.
A német munkaerőpiacon különösen érződik a sofőrök hiánya, ahogyan azt a különböző elemzések is jelzik.
Körülbelül 40 000 hiányzó teherautó-sofőr állás van évente, ami súlyosan érinti a logisztikai ágazatot. A kelet-európai munkaerő, beleértve a magyar szakembereket is, értékes tagokká válnak ezekben az országokban.
A nyelvtudás akadály és lehetőség is egyben
A nyelv ismerete gyakran meghatározó, amikor valaki a külföldi munkavállalás felé fordul. Bár sokan tartanak attól, hogy nyelvi korlátaik nehézségeket okozhatnak, mégis van egy másik réteg, aki úgy érzi, képes átlépni ezen az akadályon. Hiszen aki megszok egy új kultúrát és beilleszkedik, azt ott nagyra értékelik.
Sokan az ingázást választják, így hétköznap a külföldön dolgoznak, hétvégéken pedig otthon pihennek családjuk mellett. Ez a lehetőség a modern közlekedési hálózatnak köszönhetően ma már kényelmes, gyors és hatékony megoldást biztosít.
Miért vonzóbb a külföldi juttatási rendszer?
Az Európai Unió nyugatibb tagországaiban nemcsak a bérek, de az egyéb juttatások is csábítóbbá teszik a munkavállalást. Németországban például, a 2023-as év kezdetétől minden gyermek után havi 250 eurós támogatást lehet igénybe venni.
Ez az összeg nagy vonzerő, különösen, ha a helyi megélhetési költségeket is figyelembe vesszük. Míg az alapvető élelmiszerek áfája minimális, az emelkedett családi juttatások révén még vonzóbbá válik az életszínvonal.
Mi a helyzet Magyarországon?
A hazai körülmények között sajnos kevesen engedhetik meg maguknak ugyanazt az életmódot, mint nyugat-európai kollégáik.
Vajon meddig tartható fenn ez a helyzet anélkül, hogy komoly átrendeződés ne következne be a munkaerőpiacon? Míg talán csak a bátrabbak lépnek, de az évek során minden egyén mérlegelni fogja számára mi a legjobb döntés. Te hogy látod, változna a helyzet, ha a hazai piac is több lehetőséget és anyagi elismerést kínálna a sofőröknek?